Publiseringsplanen: Verktøyet som redder dagen (og feeden) din

Har du husket ukens tirsdagspost? Månedens nyhetsbrev? Den nyeste artikkelen til bloggen? Uten en publiseringsplan blir innholdsjobben et puslespill uten bilde på esken. Slik lager og drifter du en plan som gir deg ro i sjelen. 

Når du er ansvarlig for å få innhold ut i forskjellige kanaler på vegne av et firma eller en organisasjon, kan du ikke bare satse på at ting legger seg fint etter hverandre i feeden av seg selv. 

Det er en driftsoppgave, og den kan være ganske omfattende.

Profesjonell drift av innhold krever et system

En kalender gjør at innholdsdrift blir mye morsommere, og gir deg mer mestringsfølelse. Jeg kan ikke forestille meg en hverdag uten disse. Du er rett og slett pukka nødt å ha et system.

La oss si at situasjonen din er denne:

Dere har en Facebook-side, en YouTube-konto, et nyhetsbrev og en fagblogg som skal driftes.

Du har ansvaret for å finne på noe å poste, skaffe info, lage innholdet og får det ut. De siste to ukene har det egentlig ikke skjedd så mye, og du har ikke postet i det tempoet dere hadde ambisjoner om på starten av året.

Kanskje har du ikke fått postet noen ting.

I teorien har du kolleger som skal hjelpe til, men i praksis er du mye overlatt til deg selv. Og når du ber om et bilde fra kollegaens arbeidshverdag, tar det tre uker – og du får et stuslig, blurry bilde som ikke funker til teksten du hadde tenkt å bruke.

Motivasjonen daler. ROI-en er ikke-eksisterende. Du revurderer alt. 

Innholdsplan: Dette trenger du

For det første må dere ha en innholdsstrategi som definerer hva innhold skal gjøre for dere, og hvorfor + hvordan dere skal gjøre det. Den må henge sammen med merkevareplattformen deres, den interne kulturen og øvrige forretningsplaner i selskapet. 

Når dette er på plass, trenger du en kalender. Den bør sannsynligvis ha kolonner for:

  • Postedato

  • Kanal

  • Sjanger

  • Innholdskategori (emne eller “knagg”)

  • Stikkord til den konkrete saken

  • Info/status

  • Tekst

  • Grafisk

  • Kilder eller kontaktpersoner

  • Ansvarlig (hvis dere er flere som samarbeider)

Når du først er så godt i gang, sørg også for å sette opp et system for å hente inn data, slik at du kan følge med på hvordan innholdet presterer.

Når planen eksisterer, kan du fylle den inn. Jeg ville siktet på å fylle inn minst et kvartal om gangen. Da begynner du å se det store bildet, og får et fugleperspektiv som gjør deg mindre overveldet.

Drift av publiseringsplan

Å drifte en publiseringsplan kan skje på flere måter, men jeg foreslår denne:

  1. Alliér deg med noen (kollega eller innleid ressurs). Jo bedre du har forankret dette arbeidet i ledelsen, desto lettere blir det å hente inn materiellet du trenger internt.

  2. Avtal å snakkes f.eks. annenhver uke til en fast tid.

  3. Gå gjennom hva som har skjedd med innholdet siden sist, og se på de neste to, tre ukene. Kom dere i mål? Hvilket innhold gikk best? Hva trenger du for å lykkes videre?

  4. Sett av fast tid (hvis det går!) hver uke til å jobbe med innholdet. Husk å sette av nok tid til å vente på svar, booke intervjuer, ta bilder og redigere osv.

  5. En gang i kvartalet utvider du statusmøtet for å fylle inn ideer til neste kvartal, slik at du hele tiden ligger litt i forveien. 

  6. En gang i året eller halvåret vurderer dere innholdsstrategien. Er dere på de riktige kanalene, er postefrekvensen riktig, måler dere de riktige tingene, fungerer inboundstrategien deres?


Til slutt: Ta med innsikten inn i selskapet, vis hva dere har fått til! Innhold skal lønne seg. 

Vil du ha hjelp?

En god publiseringsplan gir deg ikke bare oversikt – den gjør det lettere å skape bedre innhold, få bedre resultater og ha det morsommere på jobb. Det er rett og slett markedsføringens sikkerhetsnett. 

Jeg drifter gjerne publiseringsplanen sammen med deg. Book et møte for å se på mulighetene.

Forrige
Forrige

Content burnout: Hvordan unngå å gå tom for ideer

Neste
Neste

Markedsføringsrådene som ikke gjelder for deg (hvis du driver B2B)