Content burnout: Hvordan unngå å gå tom for ideer
“Shit, det er tirsdag og vi måå poste noe!” Kjenner du igjen angsten? Da er denne artikkelen til deg.
Når selskaper har blitt sine egne mediehus er det ikke rart at content burnout skjer. Markedsførere skal bli underholdere og journalister, og selskaper skal i praksis konkurrere med strømmetjenestene. Ikke rart hvis du iblant går tom for ideer til innhold!
Men jeg har noen triks i ermet å dele med deg. Følg disse anbefalingene, og du har idéer for hele året.
Du kan og skal gjenbruke
Å legge ut nytt innhold flere ganger i uken betyr på ingen måte at du skal komme opp med flunkende nye temaer hver gang. Litt av cluet er å bygge momentum rundt et avgrenset tema. Det betyr at både kan, bør og må gjenbruke ideer.
Hvis du for eksempel skal markedsføre et regnskapsbyrå, har du et sett med naturlige emner som faller innenfor bransjen. Du har også et årshjul med relevante hendelser, som for eksempel mva-frister og innlevering av næringsoppgave. Det kommer igjen hvert år, og publikums behov for informasjon er der like mye i år som i fjor.
Det blir som ribbesteking og sprø svor: Like aktuelt å demonstrere på NRK hver eneste desember. Det er ALLTID noen som lurer!
Gjør noe verdt å snakke om
Et av mine mantraer som jeg ikke viker fra, er hvor mye verdi som ligger i faktisk å GJØRE noe som feeder innholdsplanen. Arranger et event, finn på noe – alene eller sammen med andre. Da bygger du merkevare og community samtidig som innholdet nesten lager seg selv.
En bonus med å være sosial og aktiv, er at du kan trekke samarbeidspartnere og øvrige nettverk inn i innholdet ditt. Gjør ting sammen; Intervju en kunde, få en leverandør til å gjesteblogge hos deg.
Har dere et humanitært engasjement? Sponser dere noen? Bruk det i innholdet!
Test nye sjangre
Hvis du deafulter til tekst og bilde, prøv korte videoer. Eller lag en quiz, eller en rapport, eller kjør webinar. Poenget er: Se om du kan snakke om noe av de sammen temaene i et nytt format, eller engasjere publikum på en annen måte.
Folk tar til seg informasjon, inspirasjon og underholdning på forskjellige måter. Noen vil ha en podcast på ørene mens de går kveldstur, andre vil diskutere med deg i et kommentarfelt på Facebook. Eller komme på standen din på en fagmesse. Du bør med andre ord markedsføre deg flere steder og på flere måter.
Gå til merkevareplattformen
Det kan ligge gull i merkevareplattformen deres. Ta en titt på verdiene og personlighetstrekkene. Har dere definert en arketype? Hva er viktig for selskapet?
Dette kan gi deg ideer og rammer for veien videre. Finn ut:
Kan dere være morsomme, som videoserien til Sjøfartsdirektoratet?
Kan dere være rausere, for eksempel lage gratis webinarer som øker kunnskapen til kundene deres?
Kan dere være modigere? Som da Hafslund, som leverandør av fjernvarme til den amerikanske ambassaden, nektet å erklære at selskapet ikke vil arbeide for mangfold, likestilling og inkludering.
Husk at publikum skal være interessert
For at innholdet skal bli tatt imot slik du håper, må du lage noe som appellerer på en eller annen måte. Ellers blir innholdet bare et hult og meningsløst arbeid.
For meg som innholdsprodusent har det vært en (urettferdig) fordel å komme fra kulturbransjen, starte karrieren som journalist og ha et overskudd av formidlingsglede.
Det at jeg begynte med å skrive feature-reportasjer for magasiner gjorde at jeg måtte komme opp med kvalitetsinnhold så godt at kunder ville betale for det. Og å ha litt erfaring med å lage ting for scene, gjør at jeg naturlig tenker på hvordan noe ser ut fra “salen”.
Denne tanken må du ta med deg videre inn i content som lages for å markedsføre.
Hvordan komme på riktig spor: Tenk litt mindre på algoritmer og marketing funnels, litt mer på opplevelsen. Legg mer vekt på hva publikum har interesse av. Du kan gå ganske langt vekk fra selve produktet eller tjenesten din, så lenge du treffer noe publikum bryr seg om.
Eksempel:
Selger du barnemat på glass? Da kan du også snakke om:
Svangerskap og fødsel
De første døgnene med nyfødt
Tidsklemma, familieliv og mental helse
Samarbeid med aktører som selger bilstoler, bestikk, bamser …
Tenk innholdsunivers – ikke bare produkt.
Kom deg ut av kontoret
Ikke alle finner sin mest kreative muse i åpent kontorlandskap eller på Espresso House med lyddempende hodetelefoner på ørene.
Vi er nødt til å frigjøre oss fra fortidens måter å jobbe. Jeg sier: Kom deg ut, snakk med folk, se noe annet, hent inspirasjon fra andre kilder. Men ha prosjektet ditt i bakhodet slik at du kan notere deg ideer som oppstår.
Plutselig får du en knallidé over en brus med en venn, eller på teateret, eller på trening! Hent ideer fra alt du omgir deg med: Streaming, spill eller nabolaget du bor i, hva vet jeg.
Bruk content pillars (innholdskategorier)
Definér 4-5 innholdskategorier eller knagger som du kan dele opp i mange mindre temaer og snakke om til bortimot evig tid. Det hjelper deg å få struktur på innholdsplanen.
Eksempel:
Et entreprenørfirma kan ha kategorier som:
Nye prosjekter
Bærekraft i bygg
Fremtidens kontorbygg
Uteområder
Byutvikling
Under hver av disse finnes minst 10–15 undertemaer du kan utforske.
Et selskap jeg jobbet med tidligere, begynte med dette og tredoblet engasjementet sitt etter få måneder. Samtidig kunne de rapportere om en tydelig boost i henvendelser, og leads av høyere kvalitet.
Varier mellom evergreen-innhold og nyheter
Finn balansen mellom:
Innhold som har verdi over tid (f.eks. fagartikler, guider)
Innhold som er ferskvare (f.eks. nyheter, hendelser, kommentarer)
Ved å kombinere dem holder du både synlighet og relevans oppe.
Oppdater innholdet du allerede har
Godt evergreen-innhold kan (og bør!) oppdateres og republiseres. Kanskje en gammel artikkel bare trenger en liten oppfriskning – så er den klar for nytt liv i feeden. Tenk på artikkeldatabasen din som en ressurs du hele tiden kan forbedre.
Oppsummert: Slik unngår du content burnout
Gjenbruk!
Lag innhold rundt noe du faktisk gjør
Test nye sjangre og formater
Tenk på publikum, ikke bare algoritmen
Jobb med innholdskategorier
Kombiner eviggrønt og aktuelt
Vil du ha hjelp til å utvikle en innholdsstrategi for din bedrift? Jeg hjelper små og mellomstore bedrifter med å utvikle innhold som bygger merkevare, posisjon og relasjoner – og som holder deg på trygg avstand fra fremtidig content burnout!
Innhold skal lønne seg. <3