Innhold: Hva bør du starte med

Har du fått ansvar for innhold i virksomheten, og er usikker på hvordan du skal gå frem? Her er en oppskrift til deg.

Først og fremst: Nå kjenner ikke jeg situasjonen din, men vit at altfor mange får ansvar for altfor mye innhold – og for lite tid til å levere. Hvis du kjenner på overveldelse er det helt normalt. 

Her er planen din

Vi kan grovt sett dele inn planen din i fire:

  • Strategi

  • Kanaler

  • Publiseringsplan

  • KPI-er og måling

Strategi 

En innholdsstrategi gjør at du slipper å finne opp nytt krutt hver uke og gjette hva som er neste grep. I tillegg hjelper det deg å forankre innholdsarbeidet i styret/ledelsen. Ideelt sett starter du med en workshop eller lignende for å hente innsikt og få med alle på laget. Bruk alle tilgjengelige midler til å finne ut hvor dere står i dag, og jobb deg gjennom:

  • Virksomhetens mål generelt og mål med innhold

  • Hvem er målgruppe/publikum

  • Posisjonering i markedet

  • Styrende verdier

  • Personlighet 

  • Kanaler

  • Innholdskategorier/innholdspilarer (temaer dere lager innhold om)

  • Sjangere

  • Kunde-/brukerreise

  • Visuelt og språklig uttrykk

Kanaler 

Det kan være lurt å sette av mer tid enn du tror til å sette opp kanalene eller få tilgang til dem. Dette avhenger av situasjonen din. Fra mine år i reklame- og digitalbyråer vet jeg iallfall at det ikke alltid er smooth sailing å få tilganger der du vil. 

Plutselig er det en tidligere ansatt som hadde passordet, og som ikke husker hva det var. Da er du stuck, og må gå ekstra runder for å finne løsningen på problemet. Ofte er det å starte fra scratch med en ny konto og “utkonkurrere” sin gamle konto. (Ideelt er det dog ikke.)

Punkt to: Skal du starte med både SoMe, nettsted og nyhetsbrev, eller begynne med én kanal og bygge deg opp? Det kommer an på:

  • ressursene dine

  • utgangspunktet

  • forretningsstrategi og -modell

Publiseringsplan og delegering av oppgaver

Sett opp en kalender som gir deg oversikt over hva som skal postes, når, hvor og av hvem. Ved å få alt inn i ett dokument blir det lett for deg å administrere det hele, og enklere for andre å bidra inn.

Jeg anbefaler å alliere deg med noen som kan støtte deg i planleggingen. Sett opp jevnlige statusmøter hvor dere fyller ut de kommende ukene med innhold, samt ser tilbake på foregående uker og evaluerer. 

Hvis du skal delegere arbeid kan du ha en egen kolonne i planen din for hvem som har ansvar for hva, med deadlines. 

Husk å sette av tid til å få tak i intervjuobjekter, purre på bilder, etc. (Avhenger av hva slags innhold du lager). En veldig rigid plan er dømt til å feile, fordi ting skjer. Jeg anbefaler deg å lage en fleksibel plan hvor innhold kan flyttes på. 

Ideelt sett planlegger du for minst to former for innhold: 

  • Evergreen content som er relevant over en lang periode og ikke krever et bestemt postetidspunkt  (som f.eks. denne artikkelen)

  • Nyheter og tidssensitivt innhold, som inkluderer å rapportere fra eventer, dele ledige stillinger, lansere kampanjer og kommentere dagsferske ting i nyhetsbildet.

KPI-er og måling

Effekten av innhold kan og bør måles. Sett dere noen mål som henger på greip med situasjonen og fremtidsvyene deres, og finn ut hvordan dere skal spore eventuelle endringer. Noen av dem kan tallfestes, andre vil handle om deres subjektive opplevelser.


For eksempel kan dere følge med på:

  • Om dere får flere henvendelser fra kunder og samarbeidspartnere

  • Om standingen deres i bransjen utvikler seg

  • Om dere får flere eller bedre søkere til ledige stillinger

  • Om dere får flere kommentarer som viser at dere har blitt mer synlige

  • Om dere får mer trafikk

  • Om salget øker

  • Om lesetiden på nettsidene går opp

  • Om flere viser interesse for nyhetsbrevet (flere sign ups, høyere open rate …)

Lykke til med innholdsjobben! Skal dere outsource noe vet du hvor du finner oss.

Forrige
Forrige

Markedsføring: Outsource eller ansette?

Neste
Neste

Slik skaper du noe konkurrentene aldri kan kopiere