Gjenbruk av innhold, med opptak fra webinar

Vil du få mer ut av innholdet du lager, slik at du slipper å jobbe deg ihjel? Da er denne saken for deg. 

Hvis du ikke fikk med deg webinaret om gjenbruk av innhold live i juni, får du en ny mulighet nå. Vi har nemlig sørget for opptak og notater!

Vil du ha hele smæla med tips og eksempler, anbefaler jeg at du setter av en liten halvtime til å se webinaropptaket her eller klikk på bildet. Vil du kun ha noen raske hovedpunkter, kan du lese videre nedenfor.

Hva virker inn på innholdsproduksjonen

Det er en god del bevegelige deler i innholdsarbeidet. Ikke rart det kan bli krevende å holde alt på skinner! Du skal jo ta hensyn til:

  1. Tid: hva rekker dere

  2. Energi: Hva orker dere

  3. Tilgang på mennesker og materiell: Har dere noen til å følge opp, har dere bildene og videoene dere trenger?

  4. Resultater: Er det verdt det, hva funker? 

Få oversikt

For å gjenbruke innhold smart i markedsføringen, trenger du for det første en form for kalender slik at du kan systematisere hva dere publiserer. Jeg liker å holde det enkelt, og bruker rett og slett Google regneark.

Når du skal planlegge innhold, kan du bla bakover i kanalene dine og se hva som allerede ligger ute. Er det noe der du kan gjøre mer ut av? Hva gikk bra og hvor mistet dere reach? 

Se på tallene deres, bruk data til å finne ut hvordan dere presterer opp imot de KPI-ene dere har satt. 

Måter å gjenbruke innhold

Har du først en content piece, er det stor sjanse for at du kan få flere ut av den. For eksempel: Du har en 30 min. samtale i videoformat som du distribuerer ut på YouTube. Deretter kan du lage:

  • Korte versjoner til SoMe

  • Tekst/bildeinnlegg til SoMe

  • Artikkel i bloggen

  • Internlenke til lignende artikler i bloggen

  • Oppdatere lignende artikler og reposte i SoMe

  • Bruk som tema i nyhetsbrev

  • Bruke lyden som podcast

Social media → discovery media 

Er du redd for å bli spammy? Da vil jeg si til deg: Vi tåler å høre det samme budskapet fra deg mer enn én gang. Så lenge publikummet liker og stoler på det du kommuniserer, er det ingen fare.

Mennesker konsumerer ulikt, også. Noen vil lytte, noen vil lese, noen vil se. Dermed er det god kundeservice å tilby innhold i mer enn ett format.

Med tanke på hvordan sosiale medier fungerer for tiden, kan du legge vekk bekymringen om å bli FOR synlig. Algoritmene er mer og mer laget slik at folk får mer av det de ser på. Det betyr i praksis at hvis de får deg i feeden, er det fordi de er interessert!

Finn din juleribbe

Er det en ting som gjenbrukes år etter år, er det TV-innslaget i advent om hvordan du skal få ribba sprø. 

Hvorfor sendes dette hvert år? Jo, fordi 

  • det alltid er noen som lurer på det

  • det fanger en noenlunde allmenn interesse (timingen er perfekt)

  • å se TV-kokken steke ribbe kan gi folk julestemning – høy emosjonell verdi og tilknytning!

Du trenger ikke å bli Ingrid Espelid Hovig, men finn din juleribbe. Hva kan du snakke om igjen og igjen, uten at det blir støy?

Neste
Neste

Event som markedsføring: Intervju med Peter Vedenvik