AI og søk — dette må du vite


Før googlet vi. Nå spør vi AI. Søk er i endring. Det gir små bedrifter en ny sjanse til å bli sett. 

Når AI-systemer begynner å svare på spørsmålene kundene dine pleide å google, er det viktig å forstå hvordan du fortsatt kan være synlig.

Google-monopolet faller

Google har mer konkurranse enn noen gang. Andelen som søker etter informasjon gjennom sosiale medier eller AI-chat ser ut til å øke, spesielt i de yngre brukergruppene. 

Min oppvekst på nittitallet var preget av en lillesøster som søkte opp alt vi lurte på i leksikonet som okkuperte de to nederste radene i familiens bokhylle. Den tiden er selvfølgelig long gone. Og kanskje er søkemotorene på vei samme vei?

Nå fungerer Chat GPT som søkemotor

Still et spørsmål og klikk på “søk”, så henter den fersk info fra nettet. Dermed er det tidligere problemet med at ChatGPT kun hentet gammel info, en saga blott.

Du kan også bruke Google Gemini på lignende måte og be om kilder, for å sjekke at informasjonen du får stemmer. 

Flere velger ChatGPT over Google

Vi ser at brukere i økende grad benytter AI-chatboter som ChatGPT for informasjonssøk. Det påvirker hvordan selskaper må tenke om å dukke opp i AI-genererte svar. 

I tråd med mantraet i markedsføring om å være der kunden er, er det bare en ting å gjøre: Følge etter.

Denne trenden markerer en overgang fra tradisjonell SEO (Search Engine Optimization) til Generative Engine Optimization (GEO), hvor synlighet i AI-genererte systemer kan gi deg trafikk på nye måter. Der man tidligere prioriterte nøkkelord og backlinks, har faktisk nytteverdi og brukskvalitet på innholdet fått større vekting.

Hurra!

AI skjønner søkeintensjonen din bedre enn de gamle søkemotorene, og vil gi deg det som best matcher “bestillingen” din. Derfor er det beste rådet jeg kan gi som innholdsrådgiver: Skriv for mennesker, jobb med kvaliteten og lag noe ekte – det funker best og er verdt tiden.

Hvordan komme opp i AI-søk

Å komme opp i AI-drevne søk som ChatGPT, Google Gemini og lignende som liten/mellomstor bedrift krever verken magi eller intrikat teknisk kompetanse.

AI-chatbotene henter info fra hele internett. Det betyr at du må dukke opp på nettet, og helst flere steder. Bruk sosiale medier, nettsider, blogg, PR, og lag vinn-vinn-innhold i samarbeid med andre.

10 tiltak for å bli synlig i AI-søk:

1. Vær aktiv der målgruppen din er  

Sosiale medier, bransjegrupper og forum teller. AI lytter overalt.

2. Hold nettsidene og bloggen levende 

Tenk på nettstedet som en levende ressurs, ikke som en brosjyre.

3. Lag ekte innhold som hjelper 

Del erfaringer, svar på spørsmål, vis frem hvordan dere tenker.

4. Strukturer innholdet godt  

Bruk overskrifter, punktlister og FAQ-seksjoner. Ikke glem metadata.

5. Tenk serier

Lag innhold som dekker et tema i dybden. Enkeltartikler er bra, men AI verdsetter helhet: guider, FAQs, bloggserier og innhold som henger sammen rundt ett tema.

6. Bruk kataloger og plattformer 

Google Business, TripAdvisor, Jobbi – vær søkbar der folk ser.

7. Samle på tilbakemeldinger  

Be om anmeldelser og bruk dem aktivt.

8. Bygg synlighet gjennom andre  

Kronikker, podkaster og intervjuer gjør deg synlig i flere kanaler.

9. Samarbeid og bli nevnt  

Samarbeid med andre bedrifter eller eksperter. Det bygger tillit – også hos AI.

10. Bygg troverdighet

AI-modeller prioriterer informasjon fra kilder som oppfattes som troverdige. Lenk til troverdige kilder, bruk navn og ansikter, ha samme navn og profil på flere kanaler og skriv en god Om oss-side.

Jo enklere AI kan hente et svar fra innholdet ditt, desto større sjanse er det for at det blir brukt. 

Små bedrifter har en megafordel: Dere kan snu dere raskt og dermed ta markedsandeler. Bruk muligheten nå til å skape engasjerende innhold og bygge relasjoner som varer.

NB: Søkbart innhold er bare en del av innholdet

Når vi snakker om innhold for å dukke opp i søk, er det oftest en type “spørsmål-svar-innhold”. Søkbart innhold er ofte svar på spørsmål som åpner med “hva, hvordan, hvorfor, hvem, hvilke” … 

Det vi er ute etter når vi lurer på noe konkret, som “Hva er forskjellen på AGM- og blysyrebatterier?” eller “Hvordan regner jeg ut medianen”. Med andre ord snakker vi om ganske enkelt innhold å lage. Typisk innhold som blir AI-generert.

Dette er på ingen måte det eneste innholdet dere trenger. Dette er basisinnholdet som får dere på radaren. Det mest interessante innholdet kan være noe helt annet, noe folk ikke googler. 

Det mest engasjerende, merkevarebyggende og til syvende og sist business-skapende innholdet deres er kanskje knyttet til spesifikke personer, hendelser, steder eller meninger. Det kan være klipp fra ukens lokale fotballkamp, en ”day in the life” med gründeren eller en tegneserie om HR. 

Vil dere ha hjelp?

Vil dere være synlige i AI-verdenen uten å miste merkevaren på veien?

Book et møte, så lager vi en strategi sammen. Jeg hjelper dere med å skape ekte, smart og synlig innhold – som både folk og AI forstår.

Forrige
Forrige

Eide kanaler: Derfor må du eie ditt eget publikum

Neste
Neste

Markedsføring: Outsource eller ansette?