TikTok — er det verdt det?
En av fire nordmenn er på TikTok, men nesten ingen rørleggere eller jurister. Hvor er dere? Skal dere hoppe på TikTok-toget, eller har dere nok med å markedsføre dere på de kanalene dere allerede er? Dette hjelper deg å ta riktig avgjørelse.
TikTok vokser eksplosivt i Norge, og er nå en av de mest populære plattformene blant de under 40 år. Likevel sitter mange SMB-er på gjerdet. Her er hvorfor flere bør hoppe i det, og hvorfor noen bør vente.
I mine 20 år som markedsfører har jeg sjelden sett en så stor mulighet for SMB-er til å skape seg en posisjon så raskt. Men det kommer ikke uten en satsning og klar prioritering.
Argumenter for å være på TikTok med organisk innhold
1) De som satser tidlig, får et forsprang
Når en kanal begynner å få traction, lønner det seg å være tidlig ute. Med lavere konkurranse og økende brukermasse, gir det en sjelden mulighet til å bygge en posisjon som er vanskelig å kopiere. TikTok er fremdeles ikke like mettet som for eksempel Instagram. I mange bransjer er døren åpen for å være pionér!
Jeg har selv vært passiv bruker av kanalen siden pandemien, og har ennå ikke sett mer enn én eller maks to regnskapsførere i feeden, for eksempel. Og én jurist, én rørlegger, én folkehøgskole. Det er masse plass til flere!
2) Brukermassen blir stadig mer variert og eldre
Tenker du at TikTok bare er for ungdommer? Tenk om igjen. Stadig flere millennials og gen X-brukere kommer til. Det betyr at målgruppen deres kanskje allerede er der – eller snart kommer. I 2024 fastslo SSBs Norsk Mediebarometer at 24 % av befolkningen var på TikTok.
3) Feeden tilpasser seg brukeren
Med en tenåring i hus som interesserer seg for video-editing, gen z-humor og hårstyling, og meg selv som har bikket 40 og vil se matlaging, musikk og selvutvikling, ser jeg hvor forskjellige feeder vi har – samtidig som vi bruker tid på den samme plattformen.
TikTok er eksperter på å vise deg det som gjør deg hektet. På godt og vondt. Fordelen for bedrifter og organisasjoner er at du får utrolig god drahjelp i å finne det publikummet som har mest nytte og glede av innholdet dere legger ut.
Samtidig stiller det krav til at dere går en ordentlig runde på hva dere lager, slik at dere ikke bidrar til spam i feeden – men dette gjelder alle kanaler og alle sjangere. Meningsfylt innhold er det helt klart rom for.
4) Mye god stemning i kanalen
En undersøkelse av Faktisk.no og OsloMet i 2024 viste at mesteparten av innholdet på TikTok er positivt ladet, og at positivt ladet innhold har økt mest. Dette står i motsetning til Facebook, som har en stor, etablert kultur for hatkommentarer og trolling.
Faktisk.no skriver blant annet:
– KI-analysen overrasket oss. Vi fant lite innhold som speilet bekymringene som ofte kommer fram. I stedet tegnet den opp et bilde av «vårt» hjørne av TikTok som et positivt sted, der videoer med negativt innhold får relativt lite oppmerksomhet.
5) Innholdet veier tyngre enn antall følgere
TikTok-algoritmen vurderer hver video individuelt og sender den ut til små testpublikum. Hvis den får godt nok engasjement, sprer den seg videre – uavhengig av hvor mange følgere du har.
Dere kan i teorien nå tusenvis av relevante mennesker, uten en eneste følger.
Dette gjør TikTok til en særskilt interessant kanal for å teste organisk innhold før dere eventuelt vurderer annonsering.
Argumenter imot å være på TikTok
1) Dere har nok med de kanalene dere allerede driver
Det er ikke vits i å ta seg vann over hodet. TikTok krever både kreativitet og kontinuitet. Hvis dere allerede strekker dere for å holde andre kanaler aktive, vil en ny plattform bare gi mer stress.
Hvis dere likevel vil prøve dere på en ny kanal, kan en løsning være å outsurce deler av innholdsarbeidet. Enten dere selv vil drifte TikTok-kanalen og overlate f.eks. fagbloggen eller LinkedIn til en ekstern leverandør (hei!) – finn en måte å få flyt og skape god kommunikasjon uten å slite dere ut.
2) Dere vil ikke lage korte og mellomlange videoer
TikTok handler om korte til mellomlange videoer (fra noen sekunder til opptil 10 minutter). Hvis dere ikke vil bruke tid på å filme, klippe og tilpasse videoformatet, er TikTok feil plass å være.
Da kan dere heller velge:
Video uten redigering: Webinar
Tekster: Fagblogg på eget domene eller Substack
Bilder: Linkedin, Instagram, Pinterest …
3) Alle kundene deres er 65+
Hvis dere opererer i et seniorsegment er det andre kanaler som treffer bredere i målgruppen deres. Iallfall inntil videre.
Små og mellomstore bedrifter på TikTok: Eksempler
I tilfelle du ikke har personlig kjennskap til TikTok fra før, vil jeg dele noen eksempelvideoer fra norske SMB-er i forskjellige bransjer.
Lysglimt elektro: Skjult anlegg
Norsk hundehvisker: Hund på tur
Regnskapsforeren: Leie hjemmekontor fra seg selv
Vil du teste TikTok for din bedrift?
Hope & Co hjelper deg med:
Konsept, idéutvikling og strategi som passer din bransje og merkevare
Posteplan og rytme som er overkommelig å følge
Videoredigering
Ta kontakt hvis du vil utforske TikTok som en strategisk innholdskanal.